Hopp til hovedinnholdet

Tips til en renere og finere sykkel

Tekst og foto: Roald Kristensen

Har du vært uheldig og fått noen striper i lakken?

Har du vært uheldig og fått noen striper i lakken, eller vasket med svamp og fått masse små striper som vises i sollyset? Vel, du er ikke alene, og det er håp. Her er listen over hva du trenger og hvordan du skal gjøre det.

Dette trenger du

  • Vann – høytrykkspyler eller hageslange
  • To bøtter ca. 10 liter, 5 liters bøtte går også bra
  • Vaskesvamp eller vaskehanske
  • Avfetting (TW)
  • Felgrens (TW Redline)
  • Bilshampo (Det du finner i kjøkkenskapet av såpe er strengt forbudt!)
  • Metallpartikkelfjerner (flyverustfjerner) (Selaclean IronX)
  • Claylube og claybar eller claysvamp
  • Mikrofiber kluter og håndkle
  • Poleringspute eller polersvamp
  • Medium poleringsmiddel til dypere striper (CG V36)
  • Fint poleringsmiddel til lette striper(CG V38)
  • Polervoks (CG Butter Wet Wax) eller lakkforsegler (CG Von)

TW og CG står for produsentene Turtle Wax og Chemical Guys. Du kan selvsagt bruke andre produkter, men dette er de jeg liker best.

Hvis du skal kjøpe poleringsmaskin, så velg en som er oscillerende, også kalt dual action-maskin. Den er skånsom og lettest å bruke.

Det er kostbart med bilpleieutstyr, spesielt om du skal rette opp lakk i tillegg til vasking og polering. Men, det er ikke store overflaten på en sykkel, så du har nok til minst tjue år med "nylakkert" look på sykkelen.

Prosessen, trinn for trinn

  • Spyl av løs skitt samt starte nedkjøling av overflater
  • Ha på avfetting hvis behov og felgrens, vent 5 minutter, spyl av
  • Ha på metallpartikkelfjerner, vent 5 minutter, spyl av
  • Ha på såpe, med skumkanon eller bare spray
  • Vask med svamp i lengderetning, skyll svamp i bøtte med rent vann før ny runde i såpevann, spyl av
  • Ha på rikelig med claylube på bar/svamp og overflate, gni i lengderetning. Spyl av og tørk skikkelig
  • Poler med fint poleringsmiddel, med maskin eller for hånd. Tørk av med mikrofiberklut
  • Poler med polish f.eks. Chemical Guys Butter Polish med maskin eller for hånd, tørk av

Trenger du ikke, eller ønsker du ikke, å polere bort striper:

  • Når du er ferdig med vaskesvampen, spyl av såperester. Spray på våtvoks, slik som f.eks. Geyon Qm2 og så spyl av, tørk så av med håndkle (helst et som er beregnet for lakkerte flater, så slipper du unna poleringsjobben)

Slik gjør du

Gresk? Nei da dette er ikke vanskelig eller farlig, Chemical Guys V38 er et fint flytende sandpapir på 3000 korn, og sliper ca. 20-30 micron av klarlakken avhengig av mengde produkt og varighet på polering. (1 micron er en tusendels millimeter, og du har ca. 120 micron å ta av.) Så en slik jobb kan du altså ta fire ganger i løpet av tjue år og fortsatt ha en sykkel som ser nylakkert ut. I de fire årene mellom holder det å polere uten slipemiddel. Og er du over snittet interessert i å ha ren og pen sykkel, spyl den en gang i uka og det blir ikke nødvendig med berørings-vask, avslutt med våtvoks og så tørk eller kjør en tur og la vinden tørke.

Er du lat, så finnes det noe som heter våtvoks, Geyon Qm2 er fantastisk! Spray på, spyl av og tørk. Eller du kan vaske skikkelig, tørk. Og så spray på Chemical Guys Von sprayvoks, tørk så med microfiberklut.

Før vi begynner

Du skal vaske sykkelen skånsomt men også skikkelig. Det er veldig viktig at overflaten på det du skal polere eller rette opp er helt ren.

Noen viktige punkter før vi begynner:

  • Mister du noe i bakken som vaskesvamp, claybar eller poleringspute, skal den ikke brukes mer denne gangen! Du kan berge vaskesvampen ved å skylle den godt i bøtta, men helst må du finne en ny. Claybar kaster du i søpla., poleringspute, microfiber klut og tørkehåndkle skal i vaskemaskina! IKKE prøv å rist av sanda fra kluten eller puta og fortsett, det kan du komme til å angre bittert på. Sand inneholder ofte kvarts som er hardere enn stål, og det vil du ikke gni utover lakken
  • Alle vaskejobber på lakk gjør du i lengderetningen. På en sykkel vil det naturlig bli vannrette bevegelser. Det er først med poleringsputer, maskin eller håndholdt at du skal bruke sirkulære bevegelser.
  • Finn deg skygge, temperatur er viktig. Direkte sollys fører til at produktene ikke virker som de skal eller at de tørker ut. Ikke bekymre deg for at du nettopp har brukt sykkelen, alt vannet du skal bruke fikser kjøling på det området.

Steg 1: Forvask

Du starter med å spyle av løs skitt. Om nødvendig bruker du avfetting og felgrens, som skal sitte på ca. fem minutter før du spyler av. Spyl over sykkelen først for å fjerne løs sand og støv, er sykkelen skikkelig skitten kan du bruke avfetting. Gi produktet noen minutter og spyl av. Felgene/hjulene er først ute for at du ikke skal spyle skitten fra hjula over på lakkerte overflater, ha på felgrens, la produktet virke 5 minutter og spyl av. Spyl fra laveste sted og oppover i vannrette linjer, da blir det lettere å se hvor du ennå ikke har spylt.

Steg 2: Fjerne metallstøv

Neste steg er å fjerne metallstøv som sitter fast i lakken. Metallspon fra bremser, både dine egne og andres er veldig vanlig, og må bort. Dette for å redusere og hindre at de løsner under svamp-vasking eller polering og så drar du de rundt på hele overflaten. Spray på IronX (eller en annen metallpartikkelfjerner). Det blir lilla farge der det sitter metallspon. Spyl av etter fem minutter.

Steg 3: Såpevask

Bruk bilshampo og ikke noe du finner i kjøkkenskapet eller vaskerommet. Bilshampoo er skånsom mot lakkerte overflater, i motsetning til for eksempel Zalo (IKKE bruk Zalo!) Det er her disse 2 bøttene kommer i bruk. Den ene bøtta skal brukes til såpa og den andre skal bare ha rent vann. Ha godt med vann og såpe på svamp eller vaskehanske og vask overflaten. Vask i lengderetningen til sykkelen, ikke i sirkler. Hvis du får vaskestriper, så blir de i samme retning som de som du får naturlig av vind og støv, og de blir lettere å polere bort. Skyll svampen i bøtta med rent vann før du dypper den såpevanns-bøtta og fortsetter. Spyl så av såperester med rent vann.

Steg 4: Våtvoks

Hvis lakken er bra, er det bare å forsegle lakken med våtvoks (GYEON Q²M WetCoat. Eller turtlewax spray coat og lignende..) Spray på og spyl av. Lakken skal være våt – spyl alltid overflaten rett før og rett etter påføring for å unngå skjolder eller merker i lakken. Tørk sykkelen med håndkle, eller kjør en tur og la vinden gjøre jobben, du er ferdig. Alternativt kan du buke Chemical Guys Von spray coating, da må overflaten være tørr, spray på stryk utover med en microfiberklut og tørk av med en annen microfiberklut.

Tørk sykkelen med håndkleet. Du er ferdig!

Steg 5: Lakkrens

Er du ikke fornøyd med hvordan lakken ser ut, går du videre til lakkrens og polering.

Lakken skal først renses helt ren for støv, sand og skitt. Hvis du stryker fingrene lett over overflaten og kjenner nupper, er det lurt å bruke claybar eller claysvamp.

En claybar ligner på kitt vi lekte med som barn. Myk den opp litt i håndflata og press den flat, slik at du får en noenlunde flat overflate å jobbe med. Ha på godt med claylube på claybar eller -svamp og på overflaten. Gni i lengderetningen, omtrent fem til ti centimeter frem og tilbake, til du kjenner med fingertuppene at overflaten er uten nupper. Produktet skal ikke presses mot overflaten, men føres lett over.

Se på claybaren med jevne mellomrom. Når du begynner å se svarte prikker og skitt, bretter du den over og presser den flat igjen. En claybar kan brukes mange ganger. Ved å bruke claysvamp slipper du denne brettingen, men den har kortere brukstid.

Når du er ferdig med claybar-jobben spyler du over sykkelen med rent vann og tørker den med et rent håndkle. Du er nå ferdig med "stripping" av lakk. Lakken er nå helt uten beskyttelse og helt ren – kanskje renere enn ny. Beskytt lakken med sealer som f.eks Chemical Guys Von eller lignende Hvis du ikke skal korrigere lakk.

Steg 6: Korrigering og polering

Avhengig av hvor sliten lakken er, kan det hende at du trenger grovere middel, men begynn med fint poleringsmiddel (V38). Har du grovere striper som fortsatt vises kan du gå til medium (V36). Og så V38 etterpå. (blir som å bruke litt grovere sandpapir og så fint sandpapir etterpå.

Du skal bruke omtrent seks ertestørrelser med produkt for seks putestørrelser med lakkoverflate. Dette kan reduseres til 4 på neste område du korrigerer. Less is more her altså. Hvis det er varmt i været kan du bruke smøring på puta som f.eks Chemical Guys Polishing pad conditioner. Trykk så puta mot overflaten på seks steder, slik måler du opp 6 putestørrelser, gni produkt litt utover område du skal jobbe på. Start med maskinen på laveste hastighet, så slipper du at det spruter produkt utover. Før så poleringsputa over overflaten, først vertikalt og så horisontalt slik at du lager deg en firkant. Ikke press ned maskinen hardere enn maskinens egenvekt. Slå så på full hastighet og før maskina over området i vertikale linjer fra høyre til venstre og tilbake, før så maskina i horisontale linjer fra topp til bunn og opp igjen, gjenta hele denne operasjonen en til to ganger. (Middelet blir blankt når du har brukt det opp.)

Hvis du ikke har poleringsmaskin, må du bruke hendene og en håndholdt applikator, nesten samme fremgangsmåte. Det er først med poleringsputer du skal bruke sirkulære bevegelser. Dette for å treffe de fleste stripene på tvers. Siden håndholdt pute er mindre kreves det mindre produkt. 4 ertestørrelser er bra nok. Og kan reduseres til 3 ertestørrelser på neste område.

Tørk av middel med mikrofiberklut og se om du er fornøyd, bruk f.eks en lommelykt og se om du har fått bort vaskestripene. Hva ja, fortsett til neste område. Hvis nei, ta en runde til eller bruk grovere middel.

Polering

Polering har nesten samme fremgangsmåte som korrigering, men trenger ikke nødvendigvis full hastighet på maskinen, produktet skal bare smøres utover og tørkes av.

Finn fram en ny pute (ikke bruk samme pute til forskjellige poleringsmidler) og ha på f.eks. Butter Polish eller lignende. Fortsatt seks ertestørrelser til seks putestørrelser med overflate. Tørk av med mikrofiberklut. Hvis du polerer på denne måten og avslutter med Butter Polish eller lignende middel, trenger du ikke våtvoks.

Er du usikker på poleringsmiddel og poleringsputer til maskin så er Rupes et godt alternativ. Toppen på flasken har samme farge som puten du skal bruke. Grønn topp, grønn pute – veldig enkelt. Med håndpolering, som du nesten må bruke på små flater eller der maskinen ikke kommer til, så er fargen gul. Den passer til alle typer poleringsmiddel.

Steg 7

Hvis du nå ønsker ekstra lakkbeskyttelse (Coating) kan du legge på det nå. F.eks Chemical Guys Hydroslick Ceramic Coating. Sånn gjør du det:

  1. Påfør 4 – 5 dråper HydroSlick på f.eks en Mikrofiber Applikator.
  2. Legg et jevnt og tynt lag på avkjølt, ren og tørr overflate. Unngå direkte sollys.
  3. HydroSlick kan tørkes av allerede etter 30 sekunder, men anbefalingen er å la den ligge 1-2 minutter.
  4. Tørk av med en ren mikrofiberklut.
  5. Etter at HydroSlick-behandlingen er ferdig bør den herde i 2-3 timer.
  6. Avhengig av klima, vil den hydrofobiske effekten forsterke seg enda mer de første 24 timene etter påføring.
  7. Supertriks for påføring er del for del. Tank, venstre kåpe, front, høyre kåpe. Da har det tatt lang nok tid til å tørke av med klut i samme rekkefølge.

Steg 8

Skinnseter trenger også kjærlighet. De aller fleste bilprodukt leverandører har skinnrens og skinn balsam.

Les på flaskene hvordan det skal påføres, det kan variere fra leverandør til leverandør. – stall tips: ekte skinn elsker Spenol (håndkrem) -smør utover og tørk av med en tørr og ren microfiberklut. PS: slitne skinnhansker blir mykere og tettere med Spenol, så du kan bruke den der også.

Til slutt vil jeg legge til at: Hvis dette virker veldig vanskelig eller du er litt usikker på om dette er skadelig for lakken, søk opp Garasjetid på youtube.com eller gå på Garasjetid.no – der finner du tips og råd til hvordan du gjør dette og de har videoer på hvordan de gjør det.

Produktene jeg bruker kommer fra Bilxtra og Garasjetid.

Siste nytt

M 1000 RR 50 Years M anniversary model 

Ikke en sykkel for de som helst vil holde seg litt i bakgrunnen!

Det er mange av oss som kjører på to hjul som tar ferge "dann og vann".

BMW MC-klubben Norge kjører for første gang en intern kjørekonkurranse for medlemmene våre.

Du finner reisemålene i menyvalget "KONKURRANSE"

Kalender

15.00 27. mai - 12.00 29. mai 2022

Høytorp Fort ved Mysen

12.00 3. juni - 12.00 5. juni 2022

Tjugen Camping ved Loelva i vakre Lodalen

12.00 24. juni - 14.00 26. juni 2022

Kirkenær

8.00 2. juli - 18.00 3. juli 2022

Berlin

8.00 27. juli - 15.00 29. juli 2022

Gräfenhainichen

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.