Har du vært uheldig og fått noen striper i lakken?
Har du vært uheldig og fått noen striper i lakken, eller vasket med svamp og fått masse små striper som vises i sollyset? Vel, du er ikke alene, og det er håp. Her er listen over hva du trenger og hvordan du skal gjøre det.
TW og CG står for produsentene Turtle Wax og Chemical Guys. Du kan selvsagt bruke andre produkter, men dette er de jeg liker best.
Hvis du skal kjøpe poleringsmaskin, så velg en som er oscillerende, også kalt dual action-maskin. Den er skånsom og lettest å bruke.
Det er kostbart med bilpleieutstyr, spesielt om du skal rette opp lakk i tillegg til vasking og polering. Men, det er ikke store overflaten på en sykkel, så du har nok til minst tjue år med "nylakkert" look på sykkelen.
Gresk? Nei da dette er ikke vanskelig eller farlig, Chemical Guys V38 er et fint flytende sandpapir på 3000 korn, og sliper ca. 20-30 micron av klarlakken avhengig av mengde produkt og varighet på polering. (1 micron er en tusendels millimeter, og du har ca. 120 micron å ta av.) Så en slik jobb kan du altså ta fire ganger i løpet av tjue år og fortsatt ha en sykkel som ser nylakkert ut. I de fire årene mellom holder det å polere uten slipemiddel. Og er du over snittet interessert i å ha ren og pen sykkel, spyl den en gang i uka og det blir ikke nødvendig med berørings-vask, avslutt med våtvoks og så tørk eller kjør en tur og la vinden tørke.
Er du lat, så finnes det noe som heter våtvoks, Geyon Qm2 er fantastisk! Spray på, spyl av og tørk. Eller du kan vaske skikkelig, tørk. Og så spray på Chemical Guys Von sprayvoks, tørk så med microfiberklut.
Du skal vaske sykkelen skånsomt men også skikkelig. Det er veldig viktig at overflaten på det du skal polere eller rette opp er helt ren.
Du starter med å spyle av løs skitt. Om nødvendig bruker du avfetting og felgrens, som skal sitte på ca. fem minutter før du spyler av. Spyl over sykkelen først for å fjerne løs sand og støv, er sykkelen skikkelig skitten kan du bruke avfetting. Gi produktet noen minutter og spyl av. Felgene/hjulene er først ute for at du ikke skal spyle skitten fra hjula over på lakkerte overflater, ha på felgrens, la produktet virke 5 minutter og spyl av. Spyl fra laveste sted og oppover i vannrette linjer, da blir det lettere å se hvor du ennå ikke har spylt.
Neste steg er å fjerne metallstøv som sitter fast i lakken. Metallspon fra bremser, både dine egne og andres er veldig vanlig, og må bort. Dette for å redusere og hindre at de løsner under svamp-vasking eller polering og så drar du de rundt på hele overflaten. Spray på IronX (eller en annen metallpartikkelfjerner). Det blir lilla farge der det sitter metallspon. Spyl av etter fem minutter.
Bruk bilshampo og ikke noe du finner i kjøkkenskapet eller vaskerommet. Bilshampoo er skånsom mot lakkerte overflater, i motsetning til for eksempel Zalo (IKKE bruk Zalo!) Det er her disse 2 bøttene kommer i bruk. Den ene bøtta skal brukes til såpa og den andre skal bare ha rent vann. Ha godt med vann og såpe på svamp eller vaskehanske og vask overflaten. Vask i lengderetningen til sykkelen, ikke i sirkler. Hvis du får vaskestriper, så blir de i samme retning som de som du får naturlig av vind og støv, og de blir lettere å polere bort. Skyll svampen i bøtta med rent vann før du dypper den såpevanns-bøtta og fortsetter. Spyl så av såperester med rent vann.
Hvis lakken er bra, er det bare å forsegle lakken med våtvoks (GYEON Q²M WetCoat. Eller turtlewax spray coat og lignende..) Spray på og spyl av. Lakken skal være våt – spyl alltid overflaten rett før og rett etter påføring for å unngå skjolder eller merker i lakken. Tørk sykkelen med håndkle, eller kjør en tur og la vinden gjøre jobben, du er ferdig. Alternativt kan du buke Chemical Guys Von spray coating, da må overflaten være tørr, spray på stryk utover med en microfiberklut og tørk av med en annen microfiberklut.
Er du ikke fornøyd med hvordan lakken ser ut, går du videre til lakkrens og polering.
Lakken skal først renses helt ren for støv, sand og skitt. Hvis du stryker fingrene lett over overflaten og kjenner nupper, er det lurt å bruke claybar eller claysvamp.
En claybar ligner på kitt vi lekte med som barn. Myk den opp litt i håndflata og press den flat, slik at du får en noenlunde flat overflate å jobbe med. Ha på godt med claylube på claybar eller -svamp og på overflaten. Gni i lengderetningen, omtrent fem til ti centimeter frem og tilbake, til du kjenner med fingertuppene at overflaten er uten nupper. Produktet skal ikke presses mot overflaten, men føres lett over.
Se på claybaren med jevne mellomrom. Når du begynner å se svarte prikker og skitt, bretter du den over og presser den flat igjen. En claybar kan brukes mange ganger. Ved å bruke claysvamp slipper du denne brettingen, men den har kortere brukstid.
Når du er ferdig med claybar-jobben spyler du over sykkelen med rent vann og tørker den med et rent håndkle. Du er nå ferdig med "stripping" av lakk. Lakken er nå helt uten beskyttelse og helt ren – kanskje renere enn ny. Beskytt lakken med sealer som f.eks Chemical Guys Von eller lignende Hvis du ikke skal korrigere lakk.
Avhengig av hvor sliten lakken er, kan det hende at du trenger grovere middel, men begynn med fint poleringsmiddel (V38). Har du grovere striper som fortsatt vises kan du gå til medium (V36). Og så V38 etterpå. (blir som å bruke litt grovere sandpapir og så fint sandpapir etterpå.
Du skal bruke omtrent seks ertestørrelser med produkt for seks putestørrelser med lakkoverflate. Dette kan reduseres til 4 på neste område du korrigerer. Less is more her altså. Hvis det er varmt i været kan du bruke smøring på puta som f.eks Chemical Guys Polishing pad conditioner. Trykk så puta mot overflaten på seks steder, slik måler du opp 6 putestørrelser, gni produkt litt utover område du skal jobbe på. Start med maskinen på laveste hastighet, så slipper du at det spruter produkt utover. Før så poleringsputa over overflaten, først vertikalt og så horisontalt slik at du lager deg en firkant. Ikke press ned maskinen hardere enn maskinens egenvekt. Slå så på full hastighet og før maskina over området i vertikale linjer fra høyre til venstre og tilbake, før så maskina i horisontale linjer fra topp til bunn og opp igjen, gjenta hele denne operasjonen en til to ganger. (Middelet blir blankt når du har brukt det opp.)
Hvis du ikke har poleringsmaskin, må du bruke hendene og en håndholdt applikator, nesten samme fremgangsmåte. Det er først med poleringsputer du skal bruke sirkulære bevegelser. Dette for å treffe de fleste stripene på tvers. Siden håndholdt pute er mindre kreves det mindre produkt. 4 ertestørrelser er bra nok. Og kan reduseres til 3 ertestørrelser på neste område.
Tørk av middel med mikrofiberklut og se om du er fornøyd, bruk f.eks en lommelykt og se om du har fått bort vaskestripene. Hva ja, fortsett til neste område. Hvis nei, ta en runde til eller bruk grovere middel.
Polering har nesten samme fremgangsmåte som korrigering, men trenger ikke nødvendigvis full hastighet på maskinen, produktet skal bare smøres utover og tørkes av.
Finn fram en ny pute (ikke bruk samme pute til forskjellige poleringsmidler) og ha på f.eks. Butter Polish eller lignende. Fortsatt seks ertestørrelser til seks putestørrelser med overflate. Tørk av med mikrofiberklut. Hvis du polerer på denne måten og avslutter med Butter Polish eller lignende middel, trenger du ikke våtvoks.
Er du usikker på poleringsmiddel og poleringsputer til maskin så er Rupes et godt alternativ. Toppen på flasken har samme farge som puten du skal bruke. Grønn topp, grønn pute – veldig enkelt. Med håndpolering, som du nesten må bruke på små flater eller der maskinen ikke kommer til, så er fargen gul. Den passer til alle typer poleringsmiddel.
Hvis du nå ønsker ekstra lakkbeskyttelse (Coating) kan du legge på det nå. F.eks Chemical Guys Hydroslick Ceramic Coating. Sånn gjør du det:
Skinnseter trenger også kjærlighet. De aller fleste bilprodukt leverandører har skinnrens og skinn balsam.
Les på flaskene hvordan det skal påføres, det kan variere fra leverandør til leverandør. – stall tips: ekte skinn elsker Spenol (håndkrem) -smør utover og tørk av med en tørr og ren microfiberklut. PS: slitne skinnhansker blir mykere og tettere med Spenol, så du kan bruke den der også.
Til slutt vil jeg legge til at: Hvis dette virker veldig vanskelig eller du er litt usikker på om dette er skadelig for lakken, søk opp Garasjetid på youtube.com eller gå på Garasjetid.no – der finner du tips og råd til hvordan du gjør dette og de har videoer på hvordan de gjør det.
Produktene jeg bruker kommer fra Bilxtra og Garasjetid.
M 1000 RR 50 Years M anniversary model
Ikke en sykkel for de som helst vil holde seg litt i bakgrunnen!
BMW MC-klubben Norge kjører for første gang en intern kjørekonkurranse for medlemmene våre.
Du finner reisemålene i menyvalget "KONKURRANSE"
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.